ОПИС ДОСВІДУ

Тема досвіду: «Формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури в умовах дистанційного навчання»

Адреса досвіду: Харківська область, Дергачівський район, смт.Солоницівка, вул.Енергетична 4, Солоницівський ліцей№3
Автор досвіду: Ільгова Світлана Іванівна
Мета досвіду: формувати інформаційно-комунікаційну компетентність учнів інноваційними методами навчання, здійснювати основне завдання вчителя - дати учням певний алгоритм пошуку потрібної інформації в тексті й показати можливості використання цієї інформації в інших сферах життєдіяльності.
Актуальність: формування та розвиток інноваційної особистості, яка спроможна повноцінно реалізуватися в житті; позитивна мотивація учнів до самопізнання, самореалізації та самовдосконалення; виховання успішної людини в сучасному інформаційному суспільстві, що вміє приймати усвідомленні рішення на основі критично осмисленної інформації.



Провідна ідея: формування інформаційно-комунікаційної компетентності учня на уроках зарубіжної літератури інноваційними методами навчання в умовах дистанційного навчання, яка допоможе йому знайти своє місце у житті суспільства, розвинути свої вміння критично ставитися до різних джерел інформації, виробляти власне ставлення до суспільних процесів; інтегрувати активні, інтерактивні методи навчання учнів, що сприяють створенню умов для формування в учнів інформаційно-комунікаційно компетентності та діяльних умінь в процесі вивчення зарубіжної літератури в умовах дистанційного навчання.

Перспективність: продуктивне засвоєння навчального матеріалу та розвиток навичок його практичного використання; збагачення соціального та комунікативного досвіду школярів; підвищення пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів; сприяє підвищенню якості знань учнів, розвитку творчих здібностей, креативного мислення, виховує впевненість у власних силах.


Науковість:

  • особистісно-орієнтоване навчання і виховання (І.Якиманська, І.Бех, І.Чечель);

  • проблемне навчання (І.Лернер);

  • проектне навчання- індивідуалізація навчання (І.Чечель);

  • розвивальне навчання (В.Давидов, Д.Ельконін);

  • ·інформаційно-комунікаційні технології (А.Єршов);

  • технології рівневої диференціації та індивідуалізації;

  • інтерактивні технології (Й. Песталоцці, Дж. Дьюї);

  • ігрові технології (Б. Нікітін);

  • Забезпечує рівний доступ до знань та інформації всіх учасників освітнього процесу.
  • Забезпечує виявлення обдарованих учнів, створення їх індивідуальної освітньої траєкторії.
  • Залучає учнів до самостійної дослідницької діяльності.
  • Забезпечує формування творчої особистості.
  • Визначає та впроваджує основні методи формування комплексу ціннісних настанов та життєвих принципів, що відповідають потребам сталого розвитку.

Основні засоби дистанційного навчання:

  • електронні мережеві підручники, інформаційні ресурси; https://zarlit.com/textbook/index.html

  • навчальні й контрольні завдання, практичні роботи із методичними рекомендаціями щодо їхвиконання; https://osvitoria.media/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-zarubizhnoyi-literatura-u-2019-2020-navchalnomu-rotsi/

  • віртуальні тренажери із методичними рекомендаціями щодо їх використання;https://www.renderforest.com/ru/slideshow-maker https://worditout.com/word-cloud/888672

  • дослідницькі й проектні роботи; https://vseosvita.ua/library/opis-dosvidu-proektna-dialnist-ak-skladova-innovacijnih-tehnologij-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-92124.html

  • пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованоюперевіркою результатів; https://naurok.com.ua/test/zarubizhna-literatura/klas-11

  • мультимедійні лекційні матеріали; https://vseosvita.ua/library/multimedijna-prezentacia-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-4831.html

  • навчальні відеофільми; https://vseosvita.ua/library/sucasni-tipi-urokiv-zarubiznoi-literaturi-

  • електронні бібліотеки чи посилання на них; https://library.nlu.edu.ua/

  • дистанційні олімпіади і конкурси; https://naurok.com.ua/olimpiada

  • Тема: «Формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури в умовах дистанційного навчання»


    Автор досвіду:

    вчитель зарубіжної літератури

    комунального закладу «Солоницівський ліцей № 3»

    Солоницівської селищної ради

    Світлана Ільгова


    Прискорений ритм сьогодення, бажання людей сучасності реалізувати себе і досягти успіху вимагають високого інтелектуального та творчого потенціалу- лише життєво компетентна людина спроможна досягти гармонії духовного та матеріального світів. Зміни, які відбуваються в усій світовій системі освіти, потребують формування нового типу учня i вчителя, що сприймають мету освіти не як набуття певного багажу знань, а як реалізацію творчого потенціалу кожної особистості.

    Саме це спонукало мене обрати для дослідження тему: «Формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури в умовах дистанційного навчання». Систему своєї роботи базую на технологіях: особистісно-орієнтоване навчання і виховання (І.Якиманська, І.Бех, І.Чечель); проблемне навчання (І.Лернер); проектне навчання- індивідуалізація навчання (І.Чечель); розвивальне навчання (В.Давидов, Д.Ельконін); комп`ютерні технології навчання (А.П.Ершов).

    Щоб найти і розвинути «сонячну грань» кожної дитини, я використовую інтеграцію з іншими уроками, інтерактивні методи, проектну діяльність, комп`ютерні технології; технічні засоби: музичний супровід, перегляд кінофільму- це вимога часу. Я намагаюсь кожен урок перетворити на цікаву, яскраву подію, допомагаю кожній дитині проявити себе як особистість. Кожен етап уроку завершую підведенням підсумків, кожне завдання продумую відповідно до психолого-фізичного стану учнів, їх творчого потенціалу, враховую індивідуальні особливості кожної дитини. Мною використовуються оптимальні форми та методи контролю знань, самоперевірка, самооцінювання. Для досягнення мети будую свою роботу на базі нових технологій, в яких раціонально поєднуються традиційні засоби навчання з інтерактивними та комп'ютерно спрямованими таким чином, щоб освітній процес став партнерством, щоб кожен учень міг розкрити свою індивідуальність.

    Я визначила для себе такі головні завдання: вчити дітей самостійно мислити, вчити вчитись; стимулювати розвиток творчих здібностей власних та учнів;використовувати на уроках сучасні інноваційні технології; навчання наближати до реального життя;навчати декодувати медіатексти; розвивати самостійність і критичність мислення; створити умови для самореалізації особистості учнів з різним рівнем розвитку. Дитині необхідно, щоб визнавали її кращі риси i поблажливо відносились до її недоліків. Це право бути самим собою, мати свою думку- будується на довір'ї вчителя в можливості дитини: не можна програмувати негативне майбутнє.

    Враховуючи інтерес сучасних школярів до різноманітних мас медіа, на уроках літератури пропоную низку методичних прийомів та видів навчальної діяльності, спрямованих на створення власних медіа текстів: підготовка (електронних, рукописних, друкованих) випусків шкільної газети на літературну тематику; видання літературного журналу чи альманаху на тему ролі книжки та читання в житті людини; створення буктрейлеру, фанфіку, мультимедійної презентації; підготовка телевізійної передачі чи короткого відеофільму; написання анотацій на книгу до i шкільної газети, альманаху;підготовка фотографій, малюнків, колажів; малювання афіші літературних подій, обкладинки до книжки; створення рекламних продуктів на тему читання і книги (тексти для друкованої реклами, постери, слогани, відеоролики, фотоколажі); підготовка інтерактивних коментарів до твору;створення блогів (інтернет-щоденників), аматорських роликів. Наприклад: інтерактивний коментар до уроку за темою: «Особливості лірики Петрарка» за принципом «гіперпосилання», коли «клік» на слово, що потребує, веде на нову сторінку, на якій розміщується коментар або ілюстрація до твору, музичний фрагмент-учні з захопленням підхопили: дуже цікавими є роботи до творів Ясунарі Кавабата, Альбера Камю, Шолома-Алейхема.

    Вважаю, що доречно використовувати під час узагальнення, систематизації чи контролю знань: таблиці, блок-схеми, малюнки, кросворди. Створення публікацій, веб-сторінок, презентацій- логічне завершення певної теми, гарна можливість узагальнити здобуті знання, використати свої творчі здібності, виявити своє особисте ставлення до вивченого, спробувати себе в ролі редактора, оформлювача, журналіста, дослідника тощо. А головне - розвинути свій творчий потенціал.

    Сучасні діти практично не уявляють життя без смартфона. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках, а саме QR-коду, дозволяє швидко отримати миттєвий доступ до закодованої інформації, вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні. Вправи сервісу LearningApps: групування, класифікація, вибір правильної відповіді, відповідності, просте впорядкування- активізують освітню діяльність.Полюбляють діти складати літературні пазли, створювати «хмари слів»,фанфіки, буктрейлери, інтерактивні плакати, скрайбінг - презентації, працювати з «дудл»,що формує уміння самостійно працювати з джерелами інформації,сприяє її швидкому запам'ятовуванню, підвищує інтерес до предмета, дає змогу самому оцінити свою працю.

    Висновок: На мою думку, тільки творча людина із сформованими інформаційно-комунікаційними компетенціями стає самодостатньою, здатною самостійно, цілеспрямовано розвивати себе, свої соціокультурні характеристики, відповідати на виклики сучасного мінливого світу.Впевнена, що один із способів розвитку творчої особистості- це творче середовище на кожному уроці, поєднання традиційних, інноваційних та мультимедійних технологій, що дають змогу підвищити активність і привернути увагу до навчання, розкрити кожну дитину. Бо кожна дитина - талановита.


© 2022 Петрo Кириленко | Всі права захищені
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати